Wikia

Jeong Jeongs leerling is het verhaal van vuurmeester Jeong Jeong, de eerste in de Vuurnatie die deserteerde en het nog na kan vertellen en Azelia, het meisje dat voor vuur leeft. Na een gruwelijk incident neemt Jeong Jeong het meisje tegen wil en dank onder zijn hoede en leert haar vuursturen. Maar hoewel Azelia alles van haar meester aanneemt is er één ding dat ze niet van hem wil geloven: dat vuursturen een vloek is. Voor haarzelf en voor degene die ze zal liefhebben gaat ze op zoek naar de kern van het vuur: verlichting.

Terwijl Azelia haar blik op de toekomst richt en haar droom ziet uitkomen, wordt de oude deserteur achtervolgd door het verleden. Hun paden branden, roken, sidderen en vlammen, maar zullen ze elkaar nog eens kruisen?

Jeong Jeongs leerling: Slikken(24)
Schip, klein
Slikken Of Stikken
Algemeen
Maker: mvs109
Genre: avontuur
Land/Taal: nederlands
Chronologie
Vooraf gegaan door: Jeong Jeongs leerling: Uitbrander (23)
Verwant aan: Jeong Jeong, Azelia, Chey, Lin Yee's, Zhao, overzicht, IJskoud Vuur
Opgevolgd door: Jeong Jeongs leerling: Een Uit Honderd (25)

Wat vooraf ging:Edit

Jeong Jeong kiest er voor om zijn eer als deserteur hoog te houden en slaat Ozais aanbod voor vergeving af. Het vonnis luidt het Hang-Vang, een mysterieuze, strengbewaakte gevangenis waar generaal Kessai hem naar toe zal brengen. Chey wordt afgevoerd naar de Kokende Rots.

Ondertussen heeft Azelia zich ook wel eens beter gevoeld. Geen idee in welke toestand haar meester zich bevindt, vertelt ze Emrys dat ze heimwee heeft. Wan Shi Tong wil echter geen tranen zien en vertelt Azelia dat ze zich klaar moet maken voor vertrek. Enlil gaat haar les geven in het luchtsturen.

Aflevering 97A: ZwijgenEdit

Azelia veegde de tranen van haar gezicht en liep naar haar kamer toe. Zei ging met haar mee. Emrys keek Wan Shi Tong afkeurend aan.

'Jij wéét dat Jeong Jeong in gevaar is en jij stuurt haar weg voor een studie?!'

'Het enige dat ik weet is dat Jeong Jeong diep in de problemen zit en ergens op een plek verborgen wordt gehouden waar men niet zomaar kan komen,' zei Wan Shi Tong koel.

'Dan breng haar naar die plek. Ze heeft zoveel voor je bibliotheek gedaan. Doe toch iets terug,' bracht Emrys er tegenin.

'Ik weet niet waar Jeong Jeong gevangen wordt gehouden,' zei de uilengeest. Hij boog zich dichter naar Emrys toe. 'Daarom heb ik Enlil gevraagd Azelia kennis te geven van zijn element. Ze zal de kunde van het luchtsturen nodig hebben om haar meester te kunnen redden.'

'Wat voegt luchtsturen nou toe? Azelia is in hart en ziel een vuurstuurster.'

'Daarom zal zij het luchtsturen naar haar hand kunnen omzetten. Ze heeft er al eerder kennis van opgedaan tijdens haar reis rond de wereld.'

'Reis rond de wereld? Daar heb ik nog niemand iets over horen zeggen,' zei de luchtgeest Enlil die net binnen was komen vallen.

'Azelia heeft een jaar in sneltempo de wereld over gereisd om kennis te maken met alle vier de elementen. Toen viel ze hier binnen. Ze bleek weinig aan die reis te vinden, want er zou nooit iets gebeurd zijn,' vertelde Wan Shi Tong.

'Volgens mij wilde ze niet dat ze nog meer liefhebbende achter moest laten en vertrok voor ze een band had kunnen opbouwen.'

'Ik weet het niet, maar ik moet toegeven dat die Azelia wel een verpletterende indruk op iemand achterlaat. Ze is er een uit duizenden. Ik zal haar alles leren wat ik weet binnen een jaar tijd.'

'Breng je haar naar de Westelijke Luchttempel?'

'Bijna,' zei Enlil met een knipoog. 'Ik breng haar naar het verleden, waar de Westelijke Luchttempel nog een centrum van vrouwelijke luchtstuurders was. Ze zullen haar graag onderwijzen.'

Aflevering 98J: KessaiEdit

'Wist je dat dat boerentuniek je een stuk charmanter maakt, Kessai?' zei Jeong Jeong toen hij de generaal de volgende dag zag verschijnen op het binnenplein achter de keukens.

'Houd je mond, opa!' snauwde ze.

'Nee, echt. De versleten stof doet de weinige rondingen die je hebt ietjes beter uitkomen. Het is die diepe v-hals, die doet het hem...hoewel de meeste boerinnen hun clévage meestal niet zo overduidelijk tonen.'

Spinnijdig sloeg Kessai haar tuniek beter dicht.

'Blinddoek hem,' beval Kessai kortaf. 'Haal die domme grijns van je gezicht, soldaat!' blafte ze tegen de soldaat die naderbij kwam.

'Zeg Kessai, het lijkt me quasi overbodig om te blinddoeken. Ik ken de weg, weet je nog?' zei Jeong Jeong schijnbaar kalm. Ondertussen zat hij stevig geboeid op de grond en blinddoekten een soldaat hem voor transport naar het Hang-Vang.

'Ik geloof er geen barst van, opa,' antwoordde Kessai kort en duidelijk.

'Oh nee? Waarom denk je dat ik al mijn hele leven zo hard loop om de Vuurnatie te ontvluchten? Ik weet dondersgoed waar ik heen word gebracht, dame,' zei Jeong Jeong die eigenlijk alleen maar probeerde om verrassingen te voorkomen.

'Ben je bevelhebber van het Hang-Vang geweest?' vroeg Kessai met een stalen gezicht.

'Nee, in die tijd was ik enkel nog admiraal van de een bevoorradingslijn. Ik zat nog niet aan de generaalstafel. De Vuurheer stuurde me daar naar toe om wat "kennis" te vergaren,' vertelde Jeong Jeong.

Kessai haalde onverschillig haar schouders op. Jeong Jeong zag het niet door de blinddoek.

'Gooi hem in die kist en maak de rest klaar voor vertrek. Ik wil zo snel mogelijk van dat geneuzel af zijn,' beval Kessai zuchtend.

'Nogmaals: waarom een blinddoek? Is er iets bijzonders in die kist te zien dan?' irriteerde Jeong Jeong opzettelijk de generaal. Hij werd ruw in een vierkante kist gegooid. Met zijn knieën tegen zijn kin zou het een erg oncomfortabele reis worden.

'Geniet van de reis, opa,' zei Kessai. Ze duwde een prop in Jeong Jeongs mond en duwde met een klap de dekplaat op de kist. Niet in staat zich ook maar enigszins te bewegen bedacht Jeong Jeong dat dit waarschijnlijk ook zijn laatste reis zou worden.

Aflevering 99J: AangekomenEdit

Het Hang-Vang was onder de hoge officieren de meest beruchte, en de meest gemeden, plaats waar je terecht kon komen. Toch wisten maar weinig mensen van diens bestaan af. De enige die er ook in terecht zouden kunnen komen waren deze hoge officieren.

Het Hang-Vang werd al jaren voornamelijk gebruikt om de hoge officieren af te schrikken voor dessertie. Mocht er van dessertie toch spraken zijn, dan waren de meeste officieren al snel weer terug te vinden aan de generaalstafel. Niemand wist precies wat er gebeurde, maar het bande de gedachte aan dessertie uit de hoofden van de officieren...Jeong Jeong uitgezonderd.

Jeong Jeong kon de reis goed voelen. Achterop een kar in een te kleine kist over een hobbelige weg heen was geen pretje. Zijn armen en benen sliepen en het was vreselijk benauwd binnenin de kist. Na een tijd voelde Jeong Jeong hoe de kist werd opgetild en even later weer werd neergegooid.

Een klein schip, bedacht hij toen hij de deining voelde. De dekplaat werd open gedaan en Kessai, nog steeds in boerentuniek, haalde de prop uit zijn mond. Jeong Jeong bewoog zijn stijve kaken heen en weer in de hoop ze weer wat losser te maken.

'Zit je lekker?'

'Ik heb wel eens beter gezeten, dank je,' antwoordde Jeong Jeong schor, maar blij met wat frisse lucht. Er werd iets tegen zijn lippen geduwd.

'Drink,' zei Kessai. 'En geen trucjes.'

Gedwee nam Jeong Jeong enkele slokken, maar hij spuugde het weer uit.

'Dat water is brak!'

'Graag of niet,' zei Kessai. Met moeite slikte Jeong Jeong het water door. 'Goed zo, opa.'

Vervolgens duwde ze de prop weer in zijn mond en legde ze de dekselplaat er weer terug op.

De reis duurde lang. Meerdere malen werd het vervoer gewisselend. Afwisselend werd er gevaren en gereden. Al die tijd zat Jeong Jeong in die kist. Af en toe stopte Kessai hem water en wat te eten toe, maar de deserteur kon geen patroon ontdekken en verloor elk gevoel voor tijd.

Na een onbepaalde tijd werd de kist weer opengemaakt. Jeong Jeong voelde twee paar sterke armen die hem uit het onding haalde. Niet in staat om te staan, zakte Jeong Jeong door zijn knieën op de grond. Sneeuw. Ze waren op de plaats van bestemming aangekomen.

Wordt VervolgdEdit

Jeong Jeongs leerling, in het bijzonder aflevering 100 alweer, wordt vervolgd in boek 25: Een Uit Honderd.

Around Wikia's network

Random Wiki