Wikia

Jeong Jeongs leerling is het verhaal van vuurmeester Jeong Jeong, de eerste in de Vuurnatie die deserteerde en het nog na kan vertellen en Azelia, het meisje dat voor vuur leeft. Na een gruwelijk incident neemt Jeong Jeong het meisje tegen wil en dank onder zijn hoede en leert haar vuursturen. Maar hoewel Azelia alles van haar meester aanneemt is er één ding dat ze niet van hem wil geloven: dat vuursturen een vloek is. Voor haarzelf en voor degene die ze zal liefhebben gaat ze op zoek naar de kern van het vuur: verlichting.

Terwijl Azelia haar blik op de toekomst richt en haar droom ziet uitkomen, wordt de oude deserteur achtervolgd door het verleden. Hun paden branden, roken, sidderen en vlammen, maar zullen ze elkaar nog eens kruisen?

Jeong Jeongs leerling: Inzicht (29)
Kessai
Inzicht Kan Deuren Openen Of Sluiten
Algemeen
Maker: mvs109
Genre: avontuur
Land/Taal: nederlands
Chronologie
Vooraf gegaan door: Jeong Jeongs leerling: Bondgenoten (28)
Verwant aan: Jeong Jeong, Azelia, Chey, Lin Yee's, Zhao, overzicht, IJskoud Vuur
Opgevolgd door: Jeong Jeongs leerling: Strijdlust (30)

Wat vooraf ging:Edit

Iedereen staat onder druk. Chey is lange tijd opgesloten geweest in een isoleercel in de Kokende Rots, maar ontdekt wanneer hij zich tussen de andere gevangene mag mengen dat daar de Lin Yee's met een ontsnappingsplan zijn.

Azelia heeft inmiddels te horen gekregen dat Jeong Jeong in de problemen zit. Samen met Kaiza en hun nieuwe bondgenoot Shiwa, de zoon van Wan Shi Tong, vertrekken ze naar het Gordwangebergte waar ook de Oostelijke Luchttempel ligt.

Jeong Jeong zelf is goed bij zichzelf te raden gegaan en ziet dat hij eigenlijk maar één keus heeft. Als generaal heeft hij de macht om zijn vrienden vrij te krijgen. Als deserteur jaagt hij iedereen de dood in.

Aflevering 113J: Tussen RegelsEdit

Kessai was echt uit het veld geslagen. De verbazing droop van haar gezicht af.

'Die zag ik niet aankomen,' zei ze eerlijk.

'Ik heb mijn keuze gemaakt, Kessai, en ik zal die niet veranderen,' zei Jeong Jeong. Hij trilde van opwinding.

Kessai keek naar de oude man die voorzichtig probeerde te gaan staan. De deken viel van zijn schouders op de tralies. Jeong Jeong stond een moment, maar zakte toen door zijn knieën heen. Kessai ving hem op voor hij tegen de grond klapte.

'Een paar dagen rust en u bent zo weer de oude,' zei Kessai zachtaardig. Ze hielp Jeong Jeong om op zijn eigen benen te gaan staan. 'De kok heeft nasi gemaakt, de lekkerste die u ooit geproefd heeft.'

'Toch nog een hart, Kessai?' vroeg hij met een plagerige grijns. Voor een seconde krulde haar mondhoeken omhoog. Jeong Jeong leunde tegen de ijskoude wand van de cel aan.

'U wordt bedankt, opa. Ik had gewed met Zhao en nu moet ik hem op een etentje trakteren. Die gluiperd heeft een oogje op me.'

'Wat hoor ik, generaal Kessai? Trakteer je me op een etentje?' Zhao kwam achter haar staan. 'Eens een deserteur, altijd een deserteur. Aangezien je toch ten dode bent opgeschreven, heb je die ook niet meer nodig.'

Een welgemikte straal vuur kwam uit Zhao's hand en raakte de deken. Het stukje stof was in minder dan tien seconden tot as vergaan. Jeong Jeong keek naar de laatste asresten die weg woeien met de winterwind. Hij slikte iets weg.

'Slaap lekker, meester Jeong Jeong. Kessai, sluit de boel goed af als je met hem klaar bent,' zei Zhao. Manisch lachend liep hij weg, terug naar de warme barak.

Een tijdje stonden de twee zwijgend tegenover elkaar. Jeong Jeong rilde van de kou. Kessai keek hem kritisch aan.

'Hier blijven zitten wordt uw dood. Wat bezielt u om er voor te kiezen hier te blijven?'

Jeong Jeong keek haar recht in de ogen. Voor een moment voelde Kessai iets van angst. Was het waanzin of genialiteit die deze meester overeind hield?

'Na honderd jaar oorlog is de Vuurnatie uitgeput. Binnenkort zullen de andere naties hun slag slaan en samen met de Avatar de tiranie ten val brengen. Ik weet dat het goed komt. Misschien niet met mij, maar wel met degene die me dierbaar zijn en dat is het belangrijkste. Ik ga hun leven niet in de waagschaal leggen, omdat ik naar een beetje luxe verlang. Dan sterf ik liever als een hond.'

Kessai keek hem bedenkelijk aan. Toen duwde ze hem dieper de cel in, deed haar mantel af en sloeg hem om Jeong Jeongs schouders. Voor Jeong Jeong iets kon zeggen was de deur van zijn cel weer dicht.

Aflevering 114C: OntsnaptEdit

'Oregano?' vroeg Lin Yee met een opgetrokken wenkbrauw.

'Oregano ja,' antwoordde Chey luchtig. De afgelopen tijd hadden hij en de Lin Yee's de plannen voor een ontsnapping bijna afgerond. Tijdens het dweilen van de gang hadden de twee mannen snel wat dingen uitgewisseld.

'Wat moet je in de meesters naam met oregano?'

'Je kan geen bom maken zonder oregano. Het geeft een mooie boem,' zei Chey poëtisch. Lin Yee glimlachte en schudde zijn hoofd.

In het holst van de nacht werd Cheys cel opengemaakt door een aantal Lin Yee's. Ze slopen naar de metaalwerkplaats toe zonder opgemerkt te worden door de wachters. In de werkplaats stonden de andere Lin Yee's, er waren dertig Lin Yee's in de Kokende Rots, te wachten.

Ze hielpen elkaar om in de ventilatieschacht te klimmen. Ze kropen stilletjes verder. De wanden waren bedekt met een materiaal dat alle geluiden dempten. Chey dacht aan zijn meester. Dit was Jeong Jeongs plan geweest: een ontsnappingsroute uit de Kokende Rots. De deserteur moet geweten hebben dat dit ooit van pas zou komen.

In de verte klonk een regelmatig, metaalachtig gebonk. Het waren de machines die het gebouw voorzagen van verwarming en verkoeling. De schacht liep er recht naar toe. Een Lin Yee vertrouwde hem toe dat ze nu recht onder de gondel zaten, maar hun ontsnapping liep niet via de gondel, maar via de grond.

Jarenlang hadden de Lin Yee's aan een tunnel gewerkt die onder het meer door liep. Nu was deze eindelijk af. Precies op tijd, want ze hadden geen zin om met Sozins komeet in een gevangenis met vuurstuurders te zitten.

Chey liet zich voorzichtig naar beneden glijden. Voor hem lag een smal donker gat. Hun ontsnappingsroute.

'Het is daarbinnen bloedheet en benauwd. Raak vooral niet in paniek. Er kan niets gebeuren. De gang is gestut,' zei de Lin Yee. Hij keek Chey broederlijk aan. Chey slikte. Hier zag hij al dagen tegenop. In de Kokende Rots had hij het niet zo op kleine ruimtes gekregen.

'Het slechte wat er kan gebeuren is als we dadelijk vrij zijn, de anderen geen vervoer geregeld hebben en we moeten lopen,' zei Lin Yee rustig. Chey slikte nogmaals en kroop toen het gat in.

Aflevering 115A: GidsEdit

'We moeten zoeken naar een natuurlijke brug tussen twee bergen. Daaronder ligt het Hang-Vang,' riep Shiwa boven de loeiende wind uit. Op zijn rug hielden Azelia en Kaiza zich stevig vast.

'Wanneer jullie daar zijn, zullen jullie snel moeten handelen. Het Hang-Vang telt een aantal sterkte vuurstuureenheden die niemand in leven zullen laten,' ging Shiwa verder. 'En naar alle waarschijnlijkheid zal meester Jeong Jeong snel medische hulp nodig hebben als hij de vorst al overleefd heeft.'

'Kan jij helen, Kaiza?' vroeg Azelia aan haar vriendin. Die laatste knikte, terwijl ze met watersturing de vallende sneeuw bij hun vandaan hield.

'Er ligt een klooster in de buurt,' zei Shiwa. 'Ik kan Jeong Jeong op mijn rug nemen, maar dan zal een van jullie via de grond moeten.'

'Ik kom wel naast je vliegen,' zei Azelia. Ze had de luchtstaf meegenomen die Enlil haar gegeven had. Hij was speciaal gemaakt om de hitte die Azelia moest gebruiken te kunnen weerstaan.

Ze vlogen tussen de bergen door. De sneeuwstorm werd met de minuut erger. Shiwa kreeg last van ijsvorming tussen zijn veren. Kaiza probeerde de sneeuw bij hun vandaan te houden, maar ze haar uithoudingsvermogen was niet eindeloos. Azelia voelde zich vrij waardeloos. Met deze storm kon ze niet vliegen en haar vuursturen reikten niet ver genoeg om Kaiza te steunen.

'Wat is dat?' vroeg Azelia. Shiwa en Kaiza keek naar de richting waarin ze wees. De uil vloog er op af. Een klein ingevroren scheepje lag verlaten aan de oever van een ijsmeer. Het embleem van de Vuurnatie preikte op de zijkant van het bootje. Shiwa schatte dat het al minstens twee maanden verlaten was.

Ze besloten te landen. De sneeuw knerpten onder hun voeten toen ze na uren weer vaste grond onder zich hadden. De drie gingen het scheepje binnen. Shiwa kon maar net naar binnen toe, maar buiten blijven was geen optie.

Ze doorzochten het schip. Alles van waarde was al weggehaald.

Het achterschip was een en al duister. Azelia verlichtte het met haar vuur. Terwijl zij en Kaiza rondkeken, bleef Shiwa verderop op de uitkijk staan.

'Wat zou dit schip hier doen?' vroeg Azelia aan haar vriendin. Kaiza antwoordde echter zo zachtjes dat Azelia haar hoofd wendde om het beter te verstaan. Daardoor zag ze niet waar ze liep en viel ze. Ze kwam in een kist terecht.

'Azelia, alles goed?' De vuurstuurster krabbelde overeind. Ze knikte en keek in de kist. Toen stond haar hart een moment stil.

'Hij was hier!' riep Azelia. Ze wees in de kist. Aan de binnenkant van de kist stond gekrast "Help JJ."

Aflevering 116J: VerlangenEdit

Jeong Jeong ging ietwat verbouwereerd weer terug zitten in zijn hoekje. Onder hem zag hij de sneeuwstorm razen. Hij sloeg Kessais mantel steviger om zich heen. Het kledingstuk was gevoerd met de beste wol en waterdicht.

Het erge was alleen dat het ding vreselijk naar eten rook. De laatste keer dat Jeong Jeong een goede maaltijd had gehad, was op Cheys verjaardag geweest. In die tussentijd waren het alleen maar scharrelhapjes geweest. En die prutjes die hij hier kreeg, kon hij ook geen eten noemen. Jeong Jeong was zo mager dat zijn botten bijna door zijn eigen vel heen staken.

De deserteur dacht terug aan een nacht jaren geleden in de stal. Toen stormde het ook zo. Wat een onmens was hij eigenlijk geweest destijds. Azelia had lopen klagen dat ze het ijskoud had, maar hij had haar gedwongen door te mediteren. Dat had een goede rede gehad.

Jeong Jeong was al jaren doodsbang dat er een dag zou komen dat Azelia zou inzien, dat alles zijn schuld was geweest. Eigenlijk was hij degene die de dood van haar ouders veroorzaakt had en haar zo'n miserabel leven had gegeven. Tijdens het mediteren zou ze niet aan haar ouders denken en zo had Jeong Jeong het lot zo ver mogelijk uitgesteld.

Als ze zou weten wat hij allemaal op zijn kerfstok had...Chey en de Lin Yee's hadden hun vermoedens, maar de onschuldige Azelia niet. Vroeger of later zou het toch uitkomen dat hij net iets meer deed dan enkel materiaal naar het front sturen.

Zou ze hem doden als ze het wist? Als ze wist wat hij eigenlijk had gedaan en besefte dat alles zijn schuld was geweest. De dood van vele onschuldige mensen, de dood van haar ouders, haar verpeste jeugd levend in zware armoede en niet te vergeten was ze dankzij zijn onoplettendheid ook bijna dood geweest.

Nu was ze voor de rest van haar leven mismaakt. De brandwonden zouden nooit meer verdwijnen en iedereen er aan herinneren wat voor een waardeloze meester hij altijd was geweest.

Jeong Jeong griende zachtjes. Wat had hij spijt van zijn leven. Zijn ouders hadden hem bij zijn geboorte beter direct kunnen verdrinken. Dat had iedereen een hoop ellende bespaard.

Ondanks de warme mantel bleef de kou in het lichaam van de deserteur zitten. Het was aardedonker om hem heen en de sneeuwstorm scheen in kracht toe te nemen. Jeong Jeong wist dat hij niet dieper dan dit kon vallen.

Hij vroeg zich af of Azelia zich ook zo gevoeld had toen ze op het randje van de dood had gelegen. En toen wist de deserteur waar het verlangend gevoel vandaan kwam.

Azelia had al die jaren gelijk gehad. Vuur was niet alleen dood en verderf. Het was ook licht en warmte. Het was leven.

Jeong Jeong, de vuurmeester die zijn element haatte, verlangde naar vuur.

Wordt VervolgdEdit

Chey en de Lin Yee's weten te ontsnappen, maar de vraag is wat ze nu moeten doen. Ze besluiten op zoek te gaan naar bondgenoten die mogelijk zouden kunnen weten waar Jeong Jeong gevangen wordt gehouden, maar ze zijn allen deserteurs en degene die ze zouden kunnen helpen zitten in de Vuurnatie.

Wanneer de sneeuwstorm op zijn einde loopt, volgen Azelia, Kaiza en Shiwa het pad de berg op. Daar vinden ze het Hang-Vang. Binnenkomen is geen probleem, maar de generaal heeft nog enkele verrassingen voor zijn bezoekers.

De situatie verandert drastisch als zwakte en uitputting hun slag slaan.

Dit en nog meer is te lezen is het volgende boek: Strijdlust

Around Wikia's network

Random Wiki