Wikia

Jeong Jeongs leerling is een fan-art verhaal, gebaseerd op Avatar: de Legende van Aang. Het verhaal is ontstaan na het zien van een karakter in de serie, dat naar het idee van de schrijfster best wat meer gezien mocht worden. We hebben het hier over het karakter Jeong Jeong, Aangs eerste vuurstuurleraar. Hij verschijnt voor het eerste in aflevering 116: de Deserteur en wordt in het derde seizoen nog twee keer teruggezien als lid van de Orde van de Witte Lotus. Jeong Jeongs (laatste) leerling is de talentvolle Azelia, die hoopt op een dag net zo te kunnen vuursturen als de draken konden.

Jeong Jeongs leerling: De Meesterset (12)
Firebending
Heb Geduld, Meester
Algemeen
Maker: mvs109
Genre: avontuur
Land/Taal: nederlands
Hoofdstukken: 4 hoofdstukken
Duur: nog onder constructie
Chronologie
Vooraf gegaan door: Jeong Jeongs leerling: Terug in Ba Sing Se (11)
Verwant aan: Jeong Jeong, Chey, Azelia, familie Wong, overzicht
Opgevolgd door: Jeong Jeongs leerling: Het Vertrek (13)

Wat vooraf ging:Edit

Maar na jaren van ademtechnieken, meditatie en het herhalen van bewegingen is het voor Azelia eindelijk zo ver. Jeong Jeong gooit schot in de zaak en laat haar vuursturen, maar op een dag gaat het gruwelijk mis. Jeong Jeong stuurt Chey terug naar Ba Sing Se om hulp te halen, maar komt niet terug.

Noodgedwongen gaat hij met Azelia zelf naar de stad en zoekt daar de hulp van een oude bekende, Iroh, op. Als Azelia na een spannende tijd haar verwondingen toch goed heeft overleeft, wil ze weer verder met vuursturen, maar Jeong Jeong weigert haar nog langer les te geven.

Aflevering 45: Botanica?Edit

Zachtjes liep Chey vloekend door de koude stad heen. Hier zijn meester vinden, was als het zoeken naar een speld in een hooiberg, maar het was een spelletje waar Chey best goed in was. Hij vond zijn meester uiteindelijk op een pleintje met een fontein.

'Donder op,' siste Jeong Jeong toen hij Chey zag. Chey negeerde het maar en ging naast zijn meester zitten.

'Donder op,' zei Jeong Jeongs nogmaals. Chey bleef koppig zitten. De deserteur stond op en ging recht tegenover Chey staan. 'Azelia is blind. Stekeblind. Stekeblind en naief. Ze is te stom om te begrijpen wat vuur haar heeft aangedaan. Elk verstandig mens had nooit meer een vlam willen zien.'

'Of dood moeten zijn,' zei Chey. 'Is het nooit bij u opgekomen dat het vuur was dat Azelia overal doorheen heeft gesleept? De dood van haar familie, ons bedelaarsleven, het ongeluk...'

'Hou je mond, Chey! Als ze zo nodig wilt leren vuursturen dan gaat ze maar naar Iroh toe. Ik doe het niet meer.'

'Iroh geeft haar al weken les. Hij tekent speciale technieken voor haar op, zoals vuurspuwen en bliksem geleiden, maar van hem mag ze die technieken pas beoefenen als u haar de meesterset heeft geleerd.'

'Ik leer haar de meesterset niet.'

'Dat doe je wel, Jeong Jeong. Jij nam haar aan als leerling, dus zal jij haar tot een ware vuurmeester maken,' zei Iroh die ze ook had gevonden.

'De bladeren van een lotus zijn enkel van toepassing op zichzelf en de kern, maar niet op dat wat buiten zijn bereik valt.'

'U dwaalt af. We hadden het over Azelia, niet over botanica,' zei Chey. Jeong Jeong negeerde de opmerking en keek Iroh recht in de ogen.

'De bladeren van een lotus kunnen zelf ook afvallen en buiten het bereik van de bloem vallen,' zei Iroh. 'En lotusthee werkt erg verkwikkend. Kom mee naar huis dan zet ik nog een potje voor je.'

Jeong Jeong keek hem dreigend aan. Chey begreep dat deze woordenstrijd boven zijn pet ging en hield zich afzijdig van de twee vuurmeesters.

'Je kan me niet dwingen, Iroh.'

'Jawel en daag me niet uit. Ik ben generaal geweest, weet je nog. Ik draai me hand er al niet meer voor om.'

'En je theewinkel dan?' Irohs blik zei genoeg. Jeong Jeong zuchtte en liep met de mannen terug naar huis toe. Azelia ruimde met Zuko het appartement op, terwijl hij haar wijs maakte met allerlei vuurstuurverhalen.

'Het is goed, Azelia. Jeong Jeong zal je de meesterset leren,' zei Iroh bij binnenkomst. Azelia sprong op en vloog Jeong Jeong om de hals.

'Dank u wel.'

Aflevering 46: De MeestersetEdit

Het leven werd weer voortgezet buiten de muren van Ba Sing Se. Iroh kon niet langer voor onderdak en voedsel voor ze zorgen, maar beloofde dat hij ze regelmatig nog een potje thee zou komen brengen.

Na een korte, voor Jeong Jeongs doen, herhaling van de basisset en de gevorderde set kwamen ze weer aan bij de meesterset. De bewegingen waren pittig, ingewikkeld en vereiste een hoop kracht en concentratie.

Azelia leek echter een onuitputtelijke bron aan energie te hebben en trainde tot Iroh zijn laatste kop thee voor die dag had ingeschonken. Ondanks alle tegenvallers van de laatste tijd, leerde ze de meesterset sneller dan ooit.

Jeong Jeong stond er naast. Hij volgde elke beweging en liet haar geen moment meer alleen. Verder verbood hij haar zonder zijn toezicht op eigen houtje door te trainen. Azelia slikte zijn geboden met een bitter smaakje, maar wist beter dat de rest waar het eigenlijk over ging.

Op een dag kwam Iroh met het idee om het vuursturen van zijn eigen neef Zuko en dat van Azelia bij te scherpen door ze tegen elkaar te laten dueleren. In vriendschappelijke Agni Kai's vuurde de twee ex-officieren hun leerlingen aan.

Azelia luisterde goed naar de strategische (meester)zetten die Jeong Jeong haar ingaf. Ze kwam er al snel achter hoe hij zo hoog in het leger was opgeklommen, want elke zet was doordacht.

Al snel hoefde Jeong Jeong Azelia niets meer te vertellen over strategie, want ze had zichzelf al wat aangeleerd, afgeleid van Jeong Jeongs manieren.

Een jaar verstreek en Azelia maakte zich meester van vuursturen. Het ongeluk naar een verre hoek in zijn geheugen verbannen, leerde Jeong Jeong haar zijn eigen verdedigden bewegingen die hij als enige meester was.

Later kwam ook Iroh naar Azelia toe en leerde haar vuurspuwen en bliksem geleiden. Toch verloor Azelia haar eigen manier van sturen niet. Haar sierlijkheid en passie waren nog altijd duidelijk herkenbaar in elke beweging die ze maakte.

Jeong Jeong keek vanaf een afstandje toe. Elke beweging getuigde van een schitterende perfectie overlopend van de passie. De meester pijnigde zijn hersens, maar kwam tot de conclusie dat hij Azelia alles had geleerd wat hij wist. Ze was een vuurmeester geworden.

Aflevering 47: VuurdoopEdit

'Azelia, kom eens zitten,' zei Jeong Jeong de volgende dag na het zien van een van haar dansen. Zijn leerlinge bond het oranje lint weer in haar haar en ging tegenover haar meester zitten.

'Lang geleden voor de komst van Sozins komeet was er een eeuwenoude tradititie waar vuurstuurders aan moesten voldoen voor ze officieel als vuurmeester erkend zouden worden,' begon Jeong Jeong.

'Wat voor traditie?' vroeg Azelia. Ze pakte de kop thee van Iroh aan.

'Een Agni Kai tegen een andere erkende vuurmeester.'

'Tegen u?' vroeg Azelia met open mond.

'Nee,' zei Jeong Jeong, 'nooit of te nimmer tegen je eigen docent. Dat is vals spelen. Tegen Iroh. Het bijzondere aan deze Agni Kai is dat deze lijkt te worden gevochten tot de dood, maar er zal geen laatste stoot worden afgevuurd. De bedoeling is dat de meester waartegen je vecht kan zien wat je geleerd hebt en of je dan de titel vuurmeester waardig bent. Dit heet de Vuurdoop.'

Azelia zuchtte pijnlijk en zette haar thee weg. 'Meester, kan ik u even onder vier ogen spreken?' Jeong Jeong knikte een tikkeltje verrast en liep met haar mee.

'Meester, ik wil de Vuurdoop nog lang niet afleggen,' zei Azelia zachtjes.

'Waarom niet?'

'Ik geloof niet dat dit alles is,' zei Azelia nog zachter.

'Ik heb je alles geleerd wat ik weet. Echt alles,' zei Jeong Jeong zeker.

'Dat weet ik, maar het is de filosofie achter het vuursturen die ik meester wil worden voor ik de Vuurdoop wil afleggen,' zei Azelia sussend.

'Wat is er mis met mijn filosofie?'

'Niets, maar ik geloof niet dat dood en rampspoed het enige is dat vuur kan brengen. Vuur is ook licht, warmte en hoop. Ik weet zeker dat er technieken voor vuursturen zijn die niets met vechten te maken hebben.'

Jeong Jeong sloot zijn ogen een moment. 'Waarom denk je dat?'

'Watermeesters kunnen genezen, Aardemeesters kunnen de landbouwgrond bewerken en Luchtmeesters zijn al vriendelijk vanuit hun aard. Waarom zou vuur dan geen goede kant hebben?'

Jeong Jeong zweeg. Azelia glimlachte naar hem.

'Dan kan je beter morgen al vertrekken, zodat je tijd genoeg hebt om onderdak voor de winter te vinden.' Azelia knikte begrijpend. Dat zou het beste zijn.

'Ik kom terug en zal de Vuurdoop met succes afleggen. Geen zorgen, u zal altijd mijn meester blijven,' beloofde Azelia troostend. Ze nam Jeong Jeong in een warme omhelzing. De deserteur maakte zich voorzichtig los uit haar omhelzing en liep terug naar het kamp. Azelia volgde hem.

'Iroh, bij nader inzien is er nog één ding dat ik haar nog moet leren,' zei Jeong Jeong, zijn stap zeker, zijn stem kordaat. Azelia keek vragend naar Chey. Die haalde zijn schouders op.

Aflevering 48: Pai ShoEdit

Iroh en Jeong Jeong tekenden met een takje een vak met hokjes in het zand. Daarna haalde Iroh een buidel tevoorschijn met allemaal stenen er in.

'Voor je vertrekt wil ik je nog een speciale strategie voor Pai Sho aanleren. Ken je Pai Sho?' zei Jeong Jeong.

'Vertrekt Azelia?' vroeg Chey in één klap doodsbleek. Het gezicht van zijn meester zei genoeg.

'Later, Chey. Eerst dit,' zei Jeong Jeong en hij gebaarde dat Azelia tegenover hem moest komen zitten. Azelia had nog nooit eerder Pai Sho gespeeld en kreeg nu twee enthousiaste spelers die haar alle kneepjes van het spel leerde binnen een oogwenk.

'En dan nu, als je Chey even kan wegsturen, kunnen we verder met de strategie die Jeong Jeong je nog wilde leren.' Chey stond stijfjes op en verliet het kamp.

'Dit is de Witte Lotussteen. De meeste spelers gebruiken deze steen nooit, omdat ze de krachten onderschatten, maar met de volgende strategie is de Witte Lotussteen een waardevolle aanwinst en garandeerd de overwinning, mits je de juiste volgorde aan houdt,' zei Jeong Jeong.

Azelia boog zich over het bord heen en leerde de volgorde uit haar hoofd.

'Zeg Iroh vaarwel en ga naar bed, Azelia. Je zal morgen al vroeg weg moeten,' gebood Jeong Jeong. Azelia stond op, boog voor de meesters en zocht haar stukje grond op om te gaan slapen.

Trivia:Edit

Bij deze aflevering is een speciale categorie toegevoegd waarin een stuk van het verhaal staan m.b.t. Zhao. Als dit bij het originele verhaal zou worden gevoegd zou het veel te lang worden (en hij wordt lang, geloof me)

Er kan worden gerekend op plusminus 25 boeken met elk ca. 4 afleveringen.

Around Wikia's network

Random Wiki