Wikia

JJ, glimlach Door Mvs109 Genre Rating Updates
Meer van Mvs109 Oorlog, avontuur, drama 12+ Dagelijks

Jeong Jeongs leerling is het verhaal van de vuurmeester Jeong Jeong, de grootste deserteur van de Vuurnatie, en zijn leerling tegen wil en dank Azelia, een boerendochter met een onvoorwaardelijke liefde voor vuur. Wanneer Jeong Jeong haar echter niets meer kan leren trekt ze alleen de wereld in.

Terwijl Azelia haar blik op de toekomst richt en haar droom ziet uitkomen, wordt de oude deserteur achtervolgd door het verleden. Hun paden branden, roken, sidderen en vlammen, maar zullen ze elkaar nog eens kruisen?

<- Dichtbij (10) I De Meesterset (12) ->

Jeong Jeongs leerling: Terug in Ba Sing Se (11)
Dai li 001
Algemeen
Maker: Mvs109
Genre: Oorlog, avontuur, drama
Leeftijdsklasse: Vanaf 12 jaar
Land/Taal: Nederlands
Duur: 41 hoofdstukken + Alegría!
Start/Eind Data: 1 april 2012 - 12 september 2013
Chronologie
Vooraf gegaan door: Jeong Jeongs leerling: Dichtbij (10)
Verwant aan: Jeong Jeongs leerling en andere fanons van Mvs109
Opgevolgd door: Jeong Jeongs leerling: De Meesterset (12)

Wat vooraf ging:Edit

De tocht naar Ba Sing Se is lang, maar leerzaam voor de jonge vuurstuurster. Azelia begint net een beetje aan de dagmarsen gewend te raken wanneer ze Ba Sing Se bereiken.

De Lin Yee's weigeren ook maar één stap in de stad te zetten, maar de Deserteur, Chey en Azelia gaan wel naar binnen toe. Hier vind Jeong Jeong voor de verandering een baan als tweede stuurman op een binnenvaartschip. Hij wil Azelia mee aan boord nemen, zodat hij haar kan leren lezen, schrijven en rekenen.

Aflevering 40: AalenmoertjeEdit

Aalenmoertje zijn, vond Azelia maar niets. De meeste dagen was ze bezig met onderhoud waardoor ze aan het einde van de dag onder het teer met verfspikkels en juten draadjes zat. Aan bosvuil was het meisje inmiddels gewend geraakt en sowieso plakte dat een stuk minder dan al die vettigheid waarmee Azelia katrollen en touwen mee moest smeren.

Als ze wat meer water had gehad om zich te wassen, was het misschien nog allemaal meegevallen.

‘Thee, meester.’ Azelia liep de brug op.

Normaal mocht ze hier niet komen, maar de kok had haar hierheen gestuurd om Jeong Jeong wat voedsel te geven. Nu de eerste stuurman ziek was, moest de oude man zijn wacht overnemen.

‘Dank je. Kan je een mok voor me inschenken? Ze staan in het kastje eronder.’ Azelia probeerde niet alles te besmeuren met haar vuile handen, maar ze was chagrijnig en besloot dat als ze schone kastjes wilde hebben, ze haar maar meer zeep hadden moeten hebben gegeven. Ze gaf Jeong Jeong de mok en bleef nog even staan kijken.

Achter de bocht lag de kade waar ze die avond zouden aanleggen. De volgende dag zouden de boeren uit de omgeving hun producten afleveren. Daarna zou het schip weer terugvaren naar de middelste ring waar de producten geveild zouden worden.

Zo deden ze dit al een week, maar elke dag namen ze een andere tak van de rivier. Net waar kapitein Bosco het meeste kon verdienen.

‘Misschien zien we Chey morgen wel,’ zei Jeong Jeong, terwijl hij de pleziervaartuigjes scherp in het oog hield.

‘Ik hoop het.’ Het schip meerde zonder problemen aan. Trossen werden over en weer gegooid, vastgelegd en het resterende gedeelte werd netjes opgerold. Een matroos stond op wacht bij de loopplank, een ander liep over het dek heen.

Jeong Jeong geloofde het verder wel en zijn aandacht naar een andere taak te verplaatsen. Hij wenkte Azelia hem te volgen naar het archief waar bij een paar kaarten en boeken pakte die ze samen terug naar de brug brachten. ‘Wat gaat u nu doen?’ vroeg Azelia in de hoop dat ze haar vuursturing konden gaan oefenen.

Ik moet de volgende reis gaan voorbereiden,’ mompelde Jeong Jeong.

Met een slecht verborgen enthousiasme begon de Deserteur Azelia de basis van varen uit te leggen. Hij liet haar met de instrumenten werken, leerde haar een beetje kaartlezen en zorgde er voor dat ze haar lezen oefende door door de boeken te bladeren op zoek naar de juisten informatie.

Toen de reisvoorbereiding klaar was, was het schip al in diepe rust. Jeong Jeong ruimde de spullen op, terwijl Azelia zat te soezen in de kapiteinsstoel.

'Zou je niet eens naar bed gaan?' zei Jeong Jeong. Azlia rekte zicht uit.

'Ik heb nog geen zin om naar bed te gaan. Bovendien zou u mij nog leren hoe ik op de sterren moest navigeren en dit is de eerste heldere nacht sinds dagen.'

'Dat was zo, ja, maar morgen wordt het een lange dag en ik wil zelf ook naar bed,' zei Jeong Jeong.

'Heel eventjes maar,' zei Azelia.

Het werd uiteindelijk toch nog laat die nacht.

Aflevering 42:Edit

De kade was een georganiseerde chaos van dagloners, matrozen, boeren en stuurlieden die allemaa hun werk probeerden te doen. Azelia keek toe vanaf de brugvleugel. Voor haar was er niets te doen. Ze zou alleen maar in de weg lopen.

Jeong Jeong hield op het hoofddek de werkers in de gaten. Bosco stond aan de wal lading te controlere. Hij hield een van de dagloners tegen. Het was Chey, zag Azelia. Blijkbaar was hij weer van beroep veranderd. Ze wilde hem roepen, maar hij zou haar toch niet horen.

Bosco en Chey wisselden wat woorden voor de gezel aan boord werd toegelaten. Jeong Jeong begroette hem met een hoofdknik, maar liet zich verder niet afleiden van zijn werk.

Pas aan het einde van de dag werd het wat rustiger.

'Hé ouwe!' riep Bosco. Met weinig enthousiasme liep Jeong Jeong naar zijn gezagsvoerder toe.

'Wat is er?'

'De jongens en ik gaan aan wal. Ik wil dat jij hier blijft en de boel in de gaten houdt. Begrepen?'

'Waar gaan jullie heen?' vroeg Jeong Jeong.

'De Tippel aan de halezaan...hazelaan...'

'Hazelaarslaan,' zei Jeong Jeong.

'Daar ja. Je kent het gebouw?'

Jeong Jeong besloot niet op die vraag te antwoorden. Bosco haalde zijn schouders op, zei zijn stuurman gedag en liep van boord af. Jeong Jeong plofte neer op de kapiteinsstoel en wreef overad zijn slapen.

'Waarom is iedereen weg gegaan?' vroeg Azelia staande in de deuropening. 

'Ze zijn de wal op,' zei Jeong Jeong. 'Ik moet de wacht houden.' 

'Dat doet u dan beroerd,' zei Azelia.

'Hoezo?' vroeg Jeong Jeong.

'Er lopen zojuist drie mensen de loopbrug op.'

'Wacht, wat?!' Jeong Jeong stoof op en sprintte naar de brugvleugel waar inderdaad drie mensen het schip opliepen. De lampen op de kade waren gedoofd om kosten te besparen, dus het enige licht kwam op dat moment van de maan.

'Hé daar! Dat gaat zomaar niet,' riep Jeong Jeong naar de drie passanten.

'Meester, wegwezen!' riep een vierde stem van een compleet andere kant. Geallarmeerd bleef Jeong Jeong staan.

Around Wikia's network

Random Wiki