Wikia

Satomobile.png
Op Weg
Hoofdstuk informatie
Schrijver

Berifan bewerkt door Chloeflower

Boek

één

Hoofdstuk

twee

Chronologie
Vorig hoofdstuk

Ilana

Volgend hoofdstuk

De Haven

Het verhaal speelt zich af, net een aantal jaar na de stichting van Republikazia.

Op WegEdit

´Ilana, heb je alles gepakt?´ pa stond in de deur opening van mijn kamer,´ Ja pa,´ antwoordde ik, ´Goed meisje, dan kun je vertrekken. Ik zal je over drie maanden opzoeken, en je weet: Ik stuur je naar de stad om te leren,´ het laatste woord zei hij heel nadrukkelijk, ´En als je blieft, haal die waanzin van sturen uit je hoofd. Je zult nooit een meester worden en je verbeeld je maar niks,´ pa sloeg zijn armen over elkaar, ´Het heeft me wal 2000 yuan gekost om die school te betalen, dus je weet het: zorg dat ik trots op je kan zijn,´ ik zuchtte, ´Ja pa, ik ga mijn best doen,´ mijn broers kwamen even kijken. Raar, meestal was ik niet echt belangrijk, maar nu tilde ze me op en zeiden: ´Eindelijk zussie, je gaat eindelijk groot worden!´ ze gaven me allemaal een kus op mijn wang. Mijn broer Tuan gaf me een mooi zakmes, ´Zo zusje, je kan dan wel niet sturen, maar hiermee kun je je verdedigen,´ ik gaf hem een knuffel en pakte mijn tas van het bed, ´Daag!´ riep ik en ik rende naar buiten, naar het huis van Awan.

´Heeft mevrouw lekker geslapen?´ hij keek me uitdagend aan,´Je bent ook altijd te laat. Nou, heb je alles? Mijn vaders auto staat al klaar en Xia wacht al in de auto,´ hij pakte me bij mijn pols en trok me mee naar de auto

´Oké, oké! Haast je niet zo... De stad loopt heus niet weg,´ Awan knipoogde, ´Nee, maar het avontuur ligt te wachten!´ ik grinnikte, hij maakte zulke maffe gebaren met zijn handen. Ik gaf hem een vriendschappelijke klap op zijn schouder en we liepen snel door naar de auto.

´Hoi Lientje! Ben je er klaar voor?´ vroeg Dastum, de vader van Awan, ´Ja meneer,´ antwoordde ik beleeft, ´Och, noem me toch geen meneer! Ik ben dan wel de vader van Awan, maar ik ben toch niet bejaard?´ niemand reageerde. Hij zag er inderdaad nog jong uit, maar zijn leeftijd liep al tegen de vijftig. Het was beter om niks te zeggen.

Onderweg in de auto, had Xiaming het hoogste woord. Het was van Bla dit en Bla dat. Ik had echt geen idee waar het allemaal over ging, maar het was heerlijk gezellig,

´Pap, stop eens! Ik heb een idee,´ zei Awan ineens. Meneer Dastum keek op, ´O ja?´

´Ik dacht er aan dat jij hier ons afzet zodat wij door het bos kunnen. We zijn toch aan de vroege kant, de boot vertrekt pas over 6 uurtjes!´ ik knikte instemmend, ´Ja, en dan brengt u de spullen alvast naar de boot!´ de vader van Awan zuchtte, ´Oké dan, als jullie dat alle drie willen. Maar het is wel ongezellig voor mij hoor Awan, ik hoopte dat we samen nog vat eten konden...´

´Toe nou pap! We zien elkaar snel genoeg weer!´ toen knikte meneer Dastum en stopte aan de kant van de weg. We gooide de portier open en pakte onze spullen uit de achterbak,

´Bedankt voor de lift,´ zei ik toen we afscheid namen. Toen we weg liepen keken we een aantal keer om, en steeds leek de auto kleiner te worden. Bij elke stap steeds kleiner

´Mooi, die zijn we kwijt,´ riep Awan op een gegeef moment,´ Jhee, je lijkt wel een gillende keuken meid,´ merkte ik droog op, ´Man bedoel je,´ zei Awan. Lachend liepen we verder.

Na een uurtje nemen we pauze, we ploffen met een zucht in het zachte, groene gras, ´Nou Awan, ik was toch liever met je vader mee gereden!´ ze zuchtte en vervolgde: ´Klim eens in die boom en kijk even hoe ver die haven is,´ ze wees naar een grote boom met prachtige groene bladeren, ´Oké,´ zei Awan en hij maakte met aardsturen een trap naar de top van de boom, ´Ja ja, doe maar lekker makkelijk hoor, luie kip!´ riep ik naar boven. Ik draaide me om, om opzoek te gaan naar een geschikt plekje om te plassen. Ik was net klaar toen ik bijna een hartverlamming kreeg, omdat Awan met een harde bons naast me sprong. Ik schaamde me dood en trok snel mijn broek op. ´Kom op aap, moet dat perse naast mij?!´

´Ehh, sorry, ik zag je echt niet zitten hoor,´ zei hij onschuldig, ´Maar de haven is niet ver meer, ongeveer een kilometer of drie en ik heb een verrassing,´ vervolgde hij, ´Nou?´ vroeg Xia nieuwsgierig, ´Nou...´ Awan pakte wat uit zijn rugzak, ´Een pakje sigaretten?!´ riep ik verbaast, ´Ja,´ zei Awan trots,´ Van mijn broer gepikt,´ hij lachte, net zo als Xiaming. Awan haalde drie sigaretten uit het pakje en stak ze aan, door middel van vuursturing. Hij deed voor hoe we in en uit moesten ademen. Heel diep in en uit.

Xiaming had al eerder gerookt, maar ik nog niet. Ik deed wat Awan zei en haalde diep in. Het verschenen zwarte vlekken voor mijn ogen en ik begin te hoesten, maar niet zo als gewoonlijk. Ik knalde tegen de boom aan die meer als drie meter verderop stond.

Xia knipperde met haar ogen, ´Hoe deed je dat?´ vroeg ze. Ik haalde mijn schouders op, ´Jhee,´ zei Awan, ´Als ik je niet had gekend, had ik gedacht dat je een luchtmeester was!´ hij trok me overeind, ´Dit heb ik van mijn leven lang niet gezien! En dan die beweging, het zou wel tof zijn...´ hij maakte zijn zin niet af. Xiaming klopte op mijn rug, ik was ook nog steeds duizelig.

´Ik kan echt geen luchtmeester zijn,´ zei ik, ´Mijn vader is een vuurmeester en mijn broers ook,´ Toen keken Xia en Awan mij allebei aan, met een veel betekende blik, ´Wat?!´ vroeg ik, ;´Wat was je moeder?´ vroeg Xia, ´Uhm, ik geloof dat ze een niet-stuurder was, haar vader en moeder heb ik niet gekend, maar ze waren een water en een vuurmeester...´ ik keek naar mijn voeten, ´Ik kan ook geen avatar zijn, want dat is avatar Aang dus al.

´Dan gaan we in de stad naar lucht-tempeleiland en dan praten we wel met avatar Aang, of zijn zoon Tenzin,´ zei Awan, ´Misschien kunnen we beter gaan,´ zei Xia. We pakte onze bagage en liepen stil door naar de haven. Ik geloof dat iedereen toen dacht over wat er gebeurt was.

Around Wikia's network

Random Wiki