Wikia

"Opa" Ly Wong Ong
Fysieke Informatie
Geslacht: man
Lengte: 1.55 m
Haar kleur: grijs (oorspronkelijk wit)
Oogkleur: grijs
Persoonlijke Informatie
Affiliatie: Jeong Jeong, familie Ong, Vuurnatie
Bondgenoten: Jeong Jeong, Azelia, Chey, Lin Yee's
Familie: Familie Ong
Wapens: vuur
Sturing/Vecht Stijl(en): vuursturing (matig)

Ly Wong Ong, beter bekend als opa Wong, is het oudste lid van de familie Ong en de grootvader van Jeong Jeong de Deserteur. In tegenstelling tot de rest van zijn familie is hij niet zo nationalistisch ingesteld en denkt graag terug aan het verleden.

GeschiedenisEdit

Wong is nog opgevoed met de vreedzame tradities van de Vuurnaties, alhoewel twee jaar na zijn geboorte de oorlog uitbrak. Maar Wongs familie blijft niet buiten de oorlog. Zijn vader wordt opgeroepen voor dienstplicht. Het soldatenloontje is te weinig om van te leven en Wongs moeder moet ook gaan werken voor de kost.

Wong wordt naar school gestuurd, waar hij kennis maakt met de Vuurnatiepropaganda. Hij vind het wel grappig, maar is er niet bijzonder in geïnteresseerd.

Vele jaren later trouwt Wong met Jeonga, een meisje uit hetzelfde dorp (destijds was Shu Jing nog een dorp). Ze betrekken een huisje op de heuvel.

Een aantal jaar later wordt eerst Meong Meong geboren en een jaar later Teong Teong. In die tussentijd heeft de oorlog het nationalisme flink aangestoken in de Vuurnatie. Wong wordt voor een korte tijd naar een trainingskamp gestuurd. Daar is hij kok in de gaarkeukens. Hij blijft niet lang, neemt eervol ontslag en vertrekt weer naar huis.

Zijn kinderen groeien als voorbeeld voor de andere kinderen op. Nationalistisch, strijdlustig en bereidt om te sterven voor hun vaderland. Wong of Jeonga laat hun daarin, denken dat de oorlog nooit veel langer kan duren.

De kinderen gaan het leger in, vechten een tijdje in het Aarderijk en keren rijkelijk beloond weer terug. Meong Meong heeft een gordeltijger meegenomen uit het Aarderijk en probeert het dier af te richten (wat hem uiteindelijk ook lukt). Teong Teong trouwt met Mee Long.

De eerste kleinkinderen van Wong en Jeonga worden geboren. Hun eerste kleinkind Zeong Zeong groeit nog op bij zijn ouders, maar wanneer de tweede kleinzoon wordt geboren, moeten de grootouders de zorg voor het kind dragen.

Teong Teong heeft het te druk met zijn werk bij de kustwacht en Mee Long werkt hele dagen bij het postkantoor. Zeong Zeong wordt door een nicht van Mee Long opgevangen, maar die kan er niet nog een kind bij hebben, dus nemen Wong en Jeonga de zorg voor het kind.

Het kindje wordt naar Jeonga vernoemd: Jeong Jeong.